Automaty vendingowe cieszą się coraz większą popularnością. Są wygodną i dostępną formą zakupu, co sprawia, że zyskują coraz szersze grono zwolenników. Z roku na rok przybywa na polskim rynku ilość maszyn zaawansowanych technologicznie. Sprawia to, że branża vendingowa zyskuje coraz bardziej na atrakcyjności i prawdopodobnie stanie się dla wielu opłacalnym biznesem. W jaki sposób zacząć rozwijać się w tej branży i co można sprzedawać w tego typu automatach?

Vending na świecie

Automaty vendingowe to ciesząca się od stuleci forma sprzedaży, której historii można doszukiwać się już na początku nowej ery. Wzmiankę o urządzeniu sprzedającym wodę święconą, można odnaleźć w pracach greckiego inżyniera z początku I w n.e. W bliższych nam czasach można przytoczyć przykłady sprzedaży tytoniu w tego typu maszynach albo pocztówek. Najbardziej zawrotną karierę automaty sprzedające zrobiły swojego czasu w Stanach Zjednoczonych. Obecnie vending jest najbardziej spopularyzowany w Japonii, gdzie liczba automatów przekracza już 5 mln.

Co można sprzedawać w automatach vendingowych?

Maszynę vendingową można wyposażyć we wszystko, co będzie pożądanym towarem. O ile pozwalają na to przepisy, w automatach można umieścić m.in.:

– leki bez recepty i suplementy diety,

– artykuły pierwszej potrzeby,

– asortyment drogeryjny,

– artykuły tytoniowe czy susze konopne,

– lody,

– gotowe zestawy obiadowe.

W Polsce najczęściej można spotkać się z automatami sprzedającymi napoje i produkty spożywcze. Taka forma sprzedaży jest także coraz bardziej rozpoznawalna w przestrzeniach biurowych, gdzie są uzupełnieniem pracowniczej stołówki. Najważniejsza w tej branży jest jednak lokalizacja. Wybór odpowiedniego miejsca ma większe znaczenie niż nowoczesna technologia czy szeroka gama dostępnych artykułów.

Automat vendingowy wynajem

Kupno nowego urządzenia do sprzedaży to bardzo duży wydatek. Pomocna w rozpoczęciu przygody z vendingiem może okazać się opcja współpracy franczyzowej. Jest to ciekawa propozycja dla osób z niskim kapitałem początkowym. Tak jak w każdym biznesie oferta sprzedażowa musi być solidna i rzeczowa. Niezbędne jest wcześniejsze wykonanie biznesplanu i strategii marketingowej. Podjęcie takich kroków z pewnością zapewni szybki zwrot kapitału i pojawienie się pierwszych zysków. Najważniejszą zaletą prowadzenia takiego biznesu jest brak wydatków wynikających z zatrudnienia pracownika. Niskie koszty stałe i nienasycony jeszcze rynek to kuszące propozycje dla potencjalnego właściciela maszyny vendingowej.